امروز:
شنبه, 08 ارديبهشت 1403
دسته: گفتگو
پنج شنبه, 06 مهر 1402 20:19
   
    ایمیل
کد خبـر : 983

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

 سخن مردم:گفتگو ابوالفضل قاسمی- جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، بزرگ‌ترین رویداد تاریخی ایران اسلامی در طول تاریخ این سرزمین و به‌خصوص دوران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به حساب می‌آید.

به گزارش  سخن مردم:در این جنگ نابرابر با دشمن تا دندان مسلح، رشادت‌هایی مثال‌زدنی و در نوع خود بی‌سابقه رقم خورد .

بر اساس این گزارش، پای صحبت‌های یکی از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس نشستیم، شاید پنجره‌ای به دوران دفاع مقدس گشوده شود.

جعفرکمالی، سرباز دوران دفاع مقدس که طی سالهای۱۳۶۱و ۱۳۶۲ در مناطق عملیاتی حضوری فعال داشت؛ که خاطرات زیبا و شیرینی از آن دوران دارد.


درابتدا خود را معرفی کنید و اینکه در چه سالی وارد جبهه شدید و چه مدت حضور داشتید؟

بنام خدا با عرض تشکر از شما که بستر این گفتگو را فراهم کردید، بنده جعفر کمالی هستم متولد ۱۳۴۹،اولین مرحله حضورم در جبهه بهمن ماه ۱۳۶۱هست ولی بصورت قانونی در تیر ماه ۱۳۶۲توسط بسیج سپاه دشتستان به جبهه جنوب اعزام شده ام و تا پایان جنگ مدت ۲۹ماه بصورت متناوت در جبهه حضور داشته ام.

چگونه شد که به فکر جبهه رفتن افتادید؟

از سال ۱۳۵۹که عضو فعال بسیج بودم با تفکرات بسیج و افکار شهداء آشنا شدم و همواره با دوستان و آشنایانی برخورد داشتم که تعدادی از آنها عازم جبهه شده بودن از جمله برادرم که سال ۱۳۶۱بعد از عملیات رمضان از جبهه برگشت و بیان خاطرات وی سراسر عشق به حضور درجبهه را در وجودم روشن نمود.

در چه عملیاتهای مهمی شرکت داشتید؟

از سال ۱۳۶۲در مناطق و عملیاتهای زیادی بودم ولی به لحاظ اینکه افتخار این رو دارم به همراه شهید احمد اسدی از موسسین تخریب ناو تیپ هستم و ۱۷ماه از مدت حضورم درجبهه رو در تخریب ناو تیپ خدمت نمودم لذا عملیات کربلای ۴و ۵از مهمترین عملیاتهایی هست که در کنار همرزمان افتخار حضور داشتم.

قدری از حال و هوای آن دوران،همرزمان،دوستان و... بفرمائید؟

برای هر شخصی که حتی اگر یک روز در میان رزمندگان و ایثارگران حضور داشته کاملا آشکار و ملموس هست که جبهه و جنگ تحمیلی یک دانشگاه انسان ساز بود به لحاظ معنویت و تقدم ارزشهای دینی و اخلاقی که در بین همرزمان و بسیجیان وجود داشت، از خود گذشتگی،ایثار از جمله صفات بارزی بود که در وجود هر رزمنده ایی وجود داشت.

در طول دوران دفاع مقدس عنایت خدا را در کجا و چگونه دیدید؟

اول عنایت خداوند در وجود پدران و مادرانی دیدم که با وجود اینکه می دانستند فرزندان دلبند آنها احتمال برگشتشان از جبهه کم هست ولی همراه با دعا فرزندان خود را بدرقه می کردند، و مرحله بعد هم جنگ رزمندگان نوجوانان و جوانانی که با دشمنانی از افسران آموزش دیده و مسلح بود بصورت کاملا نابرابر در روی کاغذ اما قطعا عنایات خدواند مشمول حال رزمندگان در پیروزیهای به دست آمده در ۸سال دفاع گردید.

نقش رزمندگان شهرستان دشتستان را در دفاع مقدس از دیدگاه خود چگونه ارزیابی می کنید؟

همه کسانی که با میدان رزم آشنایی دارند مستحضرند که واحدهای تخریب و اطلاعات عملیات از جمله یگانهای سخت در دوران دفاع مقدس بودند که حضور رزمندگان دشتستانی در این دو واحد رزم، نشان از شجاعت این عزیزان دارد بطوری که شهرستان دشتستان به عنوان قرارگاه  تخریب ناو تیپ امیرالمومنین (ع) استان بوشهر در دوران دفاع مقدس    می باشد.

خاطره ایی که برای تان سختی و مشقت های دوران دفاع مقدس را تداعی می کند، تعریف کنید؟

با توجه به کمبودهایی که در همه زمینه ها در دوران دفاع مقدس در جبهه وجود داشت قطعا اگر توکل برخداوند و نظر قرب الی الله در وجود رزمندگان نبود تحمل آن خیلی سخت بود، ولی سخت ترین خاطرات دوران دفاع مقدس شهادت همسنگران و همرزمانی بود که روزها و ماهها کنار هم بودیم و از آنها خاطرات زیادی همراهمان به جا مانده است.

صحبت پایانی خود را به عنوان حسن ختام بفرمائید؟

پیام و گفتارشهداء در دوران دفاع مقدس قبل شهادت و همچنین وصیت آنها بعد از شهادتشان همه به این است، نگذاریم این انقلاب به دست افراد نالایق و کسانی که به دور از افکار و عقیده اسلامی هستند بیفتد، تجدید میثاق با شهیدان ادامه راه آنها هست که باید بصورت عملی انجام گردد، آنها رفتن تا ما بمانیم، ما نیز باید راه آنها را ادامه دهیم تا برای آیندگان سرفراز باشیم.

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share