امروز:
جمعه, 10 فروردين 1403
دسته: گفتگو
پنج شنبه, 28 ارديبهشت 1402 16:37
   
    ایمیل
کد خبـر : 409

گفتگوی اختصاصی باروابط عمومی های برتراستان بوشهر؛

سخن مردم: گفتگو ابوالفضل قاسمی" اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات ودر دورانی که اطلاع‌ رسانی در همه ی عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت هاي تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌هاي آن‌ها وابسته است.

به گزارش سخن مردم:سال ها تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران روابط عمومی و جامعه ، روابط عمومی ایران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران را صاحب روز ملی کرد.

 27 اردیبهشت ماه بهانه ای شد تا گفتگویی با روابط عمومی های برتر استان داشته باشیم.

باسلام وعرض ادب وخدا قوت لطفا خودتان رامعرفی کنید.

اینجانب محمدجعفرپور مدیرروابط عمومی و مشاور فرهنگی و رسانه ای فرمانداری بوشهرهستم.

چرا یک روابط عمومي ها بايد با ابزار هاي نوين اطلاع رساني به خوبي آشنا باشد؟

طبعا یکی از شاخص های برتر و بهتر بودن روابط عمومی آشنا بودن به ابزارهای نوین می باشد همین امر موجب می شود که یک روابط عمومی بتواند با تسلط کافی در امر اطلاع رسانی موفق باشد.


چه كار ی روابط عمومي فرمانداري را متمايز از ديگر روابط عمومي ها  می کند؟

روابط عمومی فرمانداری باید با شناخت کافی و تسلط لازم در امر اطلاع رسانی و نشر عملکرد و بواقع بیان بموقع عملکرد مجموعه خود باعث پویایی و برتری در زمینه روابط عمومی باشد و همچنین با انگیزه وعلاقه در این راستا قدم بردارد

شما به عنوان روابط عمومي برترفرمانداری درسال قبل انتخاب شدید دلیل این موفقیت چه بوده است ؟

من اگر در ادوارهای متعدد بعنوان روابط عمومی برتر وفعال شناخته شدم بیشتر دلیل آن همراهی مدیران خوبی که داشتم و اهمیت و حمایتی که فرمانداران چه دراین دولت و دولت قبل به روابط عمومی داشتند ضمنا این برتری برمی گردد به همراهی و همدلی در مجموعه فرمانداری که الحمدلله در فرمانداری بوشهر این وفاق و همدلی وجود دارد شاید به جرات میتوانم عرض کنم که فرماندار و مجموعه همکاران فرمانداری به لحاظ مشوق های که از طرف این بزرگواران بود بویژه حمایت های متعدد در زمینه روابط عمومی باعث شد که در ادوارهای زیادی عنوان روابط عمومی برتر وفعال کسب کنیم وواقعا باید وقت گذاشت و انگیزه داشت البته به همراه علاقه که قطعا جواب خواهد داد.

شما به عنوان روابط عمومی فرمانداری بوشهر سطح اطلاعات روابط عمومی های دستگاه های اجرایی راچکونه ارزیابی می کنید

سطح اطلاعات روابط عمومی دستگاه های اجرایی نیاز به آموزش بیشتر می باشد کمااینکه از مدیران دستگاه های اجرایی توقع می رود که از روابط عمومی مجموعه خودشان حمایت کنند و خواستار فعالیت بیشتر در این زمینه گردند.

ازنظرشما یک روابط عمومی موفق چه کسی است ؟

یک روابط عمومی موفق باید با رسانه ها ارتباط صمیمی داشته باشد و مدام در ارتباط باشد،ارتباط با رسانه ها یکی از مهمترین وظایف ارتباطات عمومی را تشکیل می دهد ، زیرا از این طریق زمینه انتشار و انعکاس برنامه ها وسیاست ها و اقدامات سازمان فراهم می آید . شناخت ارتباطات عمومی ها از اصول حرفه ای ارتباط با رسانه ها و بهره گیری علمی در تنظیم خبر ، گزارش ، مصاحبه ، بیانیه و ... محدودیت های ارتباطات عمومی ها در امر خطیر اطلاع رسانی را از بین می برد و رسیدن به هدف های ارتباطی را تسهیل می کند.

ارتباط روابط عمومی ها بارسانه ها چگونه باید باشد؟

روابط عمومی ها باید با رسانه ها در ارتباط دوسویه باشند وارتباطی فعال و مداوم داشته باشند،فضایی که روابط عمومی در آن فعالیت دارد فضایی کاملاً پیچیده و حساس است، اما جای هیچ نگرانی نیست چرا که اصولی ساده وجود دارند که در صورت رعایت این اصول، روابط عمومی از پیچ و خم‌‌ها به موفقیت عبور خواهد کرد.

این اصول عبارتند از:

1- فهم و درک صحیح‌: از آن‌جا که روابط عمومی مقوله‌ای فهمیدنی است نه شعاری سر دادنی، موفقیت در این عرصه علاوه بر علم و تجربه به فن و هنر لازم نیاز دارد. صرف خواندن چند مطلب، مقاله و چند صباحی فعالیت در روابط عمومی به تنهایی نمی‌تواند روابط عمومی را کارآمد کند. روابط عمومی هنر خاصی می‌خواهد که بتوان در شرایط مختلف با آن پیش رفت.

2- اخلاق‌مداری: اخلاق‌مداری و توجه به منش‌ها و روش‌های انسانی در روابط عمومی یک اصل است. با این روش‌ها می‌توان محور تعامل و دوستی و ارتباط بود. تالیف قلوب و تلطیف فضای فکری و روانی به عنوان یک رسالت در روابط عمومی با رفتار غیر انسانی و غیراخلاقی امکان‌پذیر نیست.

3- تواضع و صداقت: تکبر، غرور، خود برتربینی، غرور کاذب، دیگران را از موضع برتر نگریستن، دروغ و بیان حرف‌های بی‌اساس و غیرمستند، کینه‌توزی و عقده‌گشایی و خلاصه دیگر امراض روحی و روانی برای روابط عمومی سم است و مانع به ثمر نشستن زحمات و تلاش‌هاست. تواضع و فروتنی، صداقت، تکریم و احترام متقابل اساس کاردر روابط عمومی است.

4- فداکاری و ازخود گذشتگی: روابط عمومی موفق باید با فداکاری و از خودگذشتگی نقش ضربه‌گیر برای مسوولان ارشد سازمان را ایفا کند‌. یعنی در سایه وجود روابط عمومی مسوولان ارشد سازمان بایستی از فضای سالم وجو آرامی برای کار و ارایه خدمت برخوردار باشند نه این که روابط عمومی همواره برای سازمان و مسوولان طلب‌کار بتراشد و از وجود مسوولان به عنوان سپر و ضربه‌گیر خود سوء استفاده کند.

5- قدرت و توان کافی: روابط عمومی موفق به توان و قدرت کافی برای انجام وظیفه خود مسلح است تا در شرایط خاص و مواقع بحرانی به نحو احسن انجام وظیفه کند نه این که در مواقع خاص و پر کاری در نیمه راه ببرد و صحنه را خالی کند. به یاد داشته باشیم درست حرکت کردن در مواقع بحرانی روابط عمومی را محک می‌زند.

6- تحمل مخالف‌: روابط عمومی کارآمد سعه صدر و قدرت تحمل مخالفان را دارد و این از منش انسان‌های بزرگ است. انسان‌های کم‌ظرفیت و کوچک که با یک کشمش گرمی و با یک عدس سردی‌شان می‌شود مناسب عرصه روابط عمومی نیستند.

7- ایجاد رابطه و دوستی: ایجاد روابط گسترده و تعمیق ارتباطات و دوستی‌ها از وظایف اساسی روابط عمومی است و این هنری ذاتی است. خزیدن در گوشه و کنار و پنهان شدن در اطاق‌های در بسته، قطع ارتباط با دیگران، بی‌خبری از مخاطبان و همکاران، کینه‌توزی و ایجاد جدایی و تفرقه به جای گسترش دوستی‌ها در منش روابط عمومی نیست. افراد منزوی و کسانی که به راحتی قطع از ارتباط می‌کنند و یا در مواجهه با دیگران حتا دشمنان و رقبا احساس ترس و واهمه دارند نمی‌توانند روابط عمومی را شکوفا کنند.

8- عملکرد همه‌جانبه: روابط عمومی عرصه حرکات و رفتارهای فراگیر و همه‌جانبه است و لذا اشخاصی با تفکر چند‌ بعدی می‌خواهد. صرف برگزاری یک جلسه يا همایش و انجام چند کار روتین و روزمره، نشانه‌ي روابط عمومی موفق نیست.

9- پرهیز از حاشیه‌سازی: چون روابط عمومی وظایف زیادی بر عهده دارد شاید فرصت زیادی در اختیار نداشته باشد لذا به دور از وقت‌کشی و ضایع کردن فرصت‌ها باید با وقت‌شناسی در پی انجام وظایف اصلی خود باشد. پرهیز از حاشیه‌سازی و ایجاد جوهای غیرضروری و کاذب و زنده‌باد مرده‌بادهای بی‌حاصل و پرداختن به جمع‌آوری طومار‌ها، شب‌نامه و دیگر موضوعات بی‌ارزش و فرعیات، راه به جایی نمی‌برد و فرصت‌های طلایی خدمت را از روابط عمومی می‌گیرد.

10- تلاش برای اثبات خود: روابط عمومی با درک و فهم درست و نکته‌سنجی و تلاش و عمل مناسب باید در پی‌ اثبات خود باشد، زیرا با انکار و نفی دیگران نمی‌توان خود را به عنوان موفق بر دیگران تحمیل نمود‌

سخن پایانی ؟

من بعنوان روابط عمومی که سال هاست دارم در این زمینه فعالیت می کنم باید به این مطلب مهم اشاره کنم که از افراد نخبه و رسانه قوی مثل پایگاه تحلیلی سخن مردم و همه رسانه های خوب استان حمایت کرد تا بتوان برای هر دستگاه و بویژه خدمات دولت را به گوش مردم رساند.

درپایان از این رسانه که با این سوالات خوبشان در روز روابط عمومی مطرح کردند کمال تقدیر را دارم و باید عرض کنم روابط عمومی واقعا خیلی تاثیر بسزایی در امر اطلاع رسانی و معرفی و بیان عملکرد مجموعه و خدمات دولت را دارد و باید به آن بها داد و سیستمی موفق می باشد که در زمینه روابط عمومی اهمیت دهد و بواقع این فقط در سایه حمایت مدیران مجموعه ها محقق می شود. و من الله توفیق

روز روابط عمومی و ارتباطات رو به همه عزیزان فعال در عرصه روابط عمومی تبریک و تهنیت عرض می کنم.

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share