امروز:
شنبه, 08 ارديبهشت 1403
دسته: گفتگو
یکشنبه, 05 فروردين 1403 08:00
   
    ایمیل
کد خبـر : 1532

سخن مردم: در راستای آشنایی با نویسندگان استان بوشهر، به بهانه چاپ کتاب اولین دبستان، گفتگویی انجام داده ایم که درادامه می خوانید.

گفتگو: ابوالفضل قاسمی

به گزارش سخن مردم: شهرستان دشتستان یکی از بزرگترین شهرستان های استان بوشهر می باشد که نویسندگان، هنرمندان، مخترعین و انسانهای بزرگی را در خود جای داده است.

۱- لطفا خودتان را معرفی نمائید؟

ضمن سپاس وقدردانی ازمدیر مسئول محترم هفته نام مردم جنوب و پایگاه خبری تحلیلی سخن مردم که این فرصت رادراختیاربنده قراردادند عبدالرسول دانش پژوه متولد شهربرازجان وکارمند بازنشسته اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان دشتستان هستم.

۲- در باره اولین اثر چاپ شده خود توضیح دهید؟

ازسالهاپیش دراین اندیشه بودم تابتوانم بخشی ازشناسنامه وهویت فرهنگی درعرصه تعلیم وتربیت وهم چنین معرفی برخی ازپیشکسوتان این عرصه را تهیه و تدوین کنم.

کاری که قطعا درطول گذر زمان و ازبین رفتن منابع انسانی واسناد به ورطه فراموشی سپرده می شد. که پس ازحدود هفت سال پژوهش تحقیق وجمع آوری مدارک موجود موفق شدم کتاب اولین دبستان راکه تاریخ پیشینه اولین دبستان (فرخی قدیم وشهید جاوید کازرونی فعلی) می باشد را چاپ و منتشرکنم.

۳- مهم ترین منابعی که در تالیف این کتاب استفاده نموده اید کدام است؟

درجمع آوری کتاب از اسناد و منابع موجود و افراد مطلع به آن دوران وهم چنین کتاب ارزشمند تاریخ جغرافیای برازجان یا سنگر مجاهدین نوشته شادروان علی مراد فراشبندی و کتاب آموزش وپرورش در ایران نوشته دکتر تکمیل همایون استفاده کردم.

مرکزاسناد وکتابخانه ملی ایران شعبه بوشهر، مرکزاسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، اداره کل آموزش وپرورش استان فارس، از مراکزی بودند که جهت بررسی اسناد از آن مراکزاستفاده کردم.

۴- این کتاب در طول چند سال تدوین و نوشته شده و شامل چند بخش است؟

کتاب اولین دبستان درحدودهفت سال جمع آوری ونگارش شد کتاب شامل ٧ فصل ودر٢١٢ صفحه منتشرشده است که فصل های آن شامل ١_ آموزش وپرورش درایران ٢_ تاریخچه مکتب خانه در برازجان ٣_ طلوع دبستان فرخی وزندگی نامه مدیران ازابتدا تاکنون ۴_ افتخار آفرینان همیشه جاوید ۵_ معرفی،برخی ازمفاخر دانش آموختگان دبستان فرخی قدیم وشهید جاوید کازرونی فعلی ۶_ خاطرات ودل نوشته هایی ازدوران دبستان ٧_ عکس ها و اسناد

۵- چرا این کتاب را تدوین و گردآوری نموده اید؟

هدف اصلی ازچاپ این کتاب رادر چندمورد خدمتتان عرض می کنم اول به نوعی قدرشناسی و سپاس هرچند اندک از تلاش های بزرگواران درعرصه تعلیم وتربیت، دوم ثبت بخشی ازهویت فرهنگی در سطح شهرستان دشتستان به جهت ثبت درتاریخ ومعرفی به آیندگان می باشد.

۶- چه کسانی در تدوین و گرد آوری این کتاب شما را همراهی نموده اند؟

در واقع این فعالیت بصورت فردی بود و در تدوین و جمع آوری اسناد و مدارک به ادارات ذکرشده مراجعه نمودم.

۷- چه صحبتی با خوانندگان این کتاب دارید؟

اکثر موارد تاریخی موجود درکتاب براساس اسناد و مدارک مکتوب می باشند که به نوعی استناد به تاریخ است خوانندگان محترم به جرات می توانند به آن ها استناد کنند و اگر موردی را متذکر نمایند، بسیارممنون خواهم بود و در چاپ بعدی از آن استفاده می کنم.

۸- خوانندگان عزیز این کتاب را چگونه می توانند تهیه نمایند؟

علاقمندان گرامی می توانند جهت تهیه کتاب به نمایشگاه کتاب دشتستان بزرگ واقع درخیابان شهید چمران پاساژ سلامت مراجعه فرمایند.

۹- تصویر روی جلد کتاب بیان گر چیست؟

تصویر روی جلد کتاب حضور معلمان ودانش آموزان و کارکنان حوزه نظام وظیفه برازجان در سال ١٣١٢ است که فکرکنم حضور دانش آموزان در آن اداره به جهت بازدید و آشنایی با فعالیت ادارات دولتی در آن زمان بوده است.

۱۰- سخن پایانی؟

سپاس ویژه از جناب آقای قاسمی مدیر مسئول محترم هفته نامه وزین مردم جنوب و پایگاه اطلاع رسانی سخن مردم که همواره درجهت ترویج فرهنگ کتاب وکتاب خوانی تلاش وکوشش ویژه دارند.

در پایان مراتب سپاس و قدردانی خود را از جناب دکتر سیدعبدالحسین هاشمی که از مفاخر فرهنگی و هنری شهرستان می باشند و با تشویق و ترغیب خود ، موجبات چاپ این کتاب را برای اینجانب فراهم کردند، تقدیر و تشکر می کنم.

اضافه کردن نظر
نام

نظرات ثبت شده
مسعود آتشی 1403-01-12 00:16
کتاب ارزشمندی است . من از نزدیک شاهد تلاش های آقای دانش پژوه بودم که چقد برای جمع‌آوری این اسناد زحمت کشیدند. بهشون خدا قوت میگم و آن شااله که شاهد چاپ کتابهای بعدیش هم باشیم
عابدی. محمد 1403-01-10 12:02
درود بر جناب دانش پژو بابت تلاش و زحمات چندساله ایشان ودرود برجناب دکتر هاشمی که مشوق ایشان بوده تا گوشه ای از فرهنگ این دیار زنده نگهداشته شود.ایام به کام.
سید عبدالحسین هاشمی 1403-01-10 11:49
اتفاقا کتابی بسیار مستند که وقت زیادی از این دانش پژوه نو پا را که الحق سزاوار شهرتی بنام دانش پژوه است و ما را به قبول خصایص ارثی یا ژنتیکی هدایت می نماید ، بخود اختصاص داده است . رجاء واثق دارم که استعداد و کنجکاوی و پیگیروی جناب عبدالرسول دانش پژوه ، دانش پژوه عملگرا مقدمه ای برای تالیفاتی قویتر و گسترده تر برای این منطقه و فرهنگ این منطقه خواهد بود . خداوند ایشان را در این مسیر موفق بدارد
داود دهداری 1403-01-09 23:01
باسلام،درک این حقیقت که تحقیق وپژوهش در این ایام چه کار سترگ وبا ارزشیست بر همگان مشهود است.آنهم تحقیقی مبتنی بر حقایق تاریخی ودور از دسترس...فقط عشق عمیق آقای دانش پژوه به خاک و فرهنگ آموزشی برازجان توانست او را در اینرا هفت ساله ثابت قدم نگه دارد.کوتاه سخن محقق این کتاب تاریخ را از فراموش شدن نجات داد....برایش بهترین سپاسها رو تقدیم میدارم....داود دهداری
اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share