امروز:
جمعه, 31 فروردين 1403
دسته: دشتستان
دوشنبه, 25 ارديبهشت 1402 19:48
   
    ایمیل
کد خبـر : 393

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛

 سخن مردم:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته شهر برازجان گفت: مرحله اول طرح پزشکی خانواده در شهر برازجان به عنوان پایلوت استانی اجرایی خواهد شد.

به گزارش  سخن مردم:، دکتر قاسم برجویی فرد افزود: طرح پزشکی خانواده در شهرهای بالای20 هزار نفر در استان شروع شده و  اولین مرحله اجرایی آن  که فراخوان نیروهای انسانی به خصوص پزشک عمومی و  مراقبین سلامت، کارشناسان مامایی می باشد در سایتسلامت در حال انجام می باشد.

دکتر برجویی فرد با بیان اینکه ، در 40 سال گذشته بیشترین بیماری هایی که افراد جامعه  به آن مبتلا می شدند، بیماری های میکروبی و عفونی  بوده که در حال حاضر با واکسیناسیون و برنامه های بهداشتی این بیماریها تا حدود زیادی کنترل شده است ولی متاسفانه  در حال حاضر بیماریهای زمینه ای و غیر واگیر مانند دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی ،فشار خون و سرطانها بیشترین بیماریهایی است که افراد جامعه را درگیر کرده است و باید با  یک راه حل اساسی ، علمی و برنامه ریزی شده بتوانیم ازبروز  این بیماریها  پیشگیری و یا آنها را کنترل نماییم.

وی تصریح کرد:  هدف از اجرای برنامه پزشکی خانواده استقرار و پایه ریزی  نظام مراقبتی و سلامت در جامعه شهری و روستایی می باشد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: بر اساس آمارها و شواهد، شهرستان دشتستان بیشترین مبتلایان بیماری دیابت در استان و حتی کشور را داراست و این زنگ خطری برای شهرستان است و  ما باید به نوع تغذیه و سبک زندگی مردم نگاه ویژه ای داشته باشیم  تا بتوانیم از این بیماری و عوارض آن  پیشگیری نماییم.

 دکتر برجویی فرد بیان کرد: برنامه ای که با عنوان برنامه پزشک خانواده روستایی از 15 سال پیش در شهرها و روستاهای زیر 20 هزار نفر در حال اجرا است ، چون به صورت ناقص اجراشده نتوانسته در بحث مراقبتها و پیشگیری عملکرد خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد:  اینبار دولت برنامه دارد با کمک و همراهی مردم برنامه پزشکی خانواده را بر اساس نظام مراقبت پایه گذاری کند و مردم به جای بیمار شدن و مصرف دارو به پیشگیری و خودمراقبتی روی بیاورند و در بعضی از کشورهای دنیا در حدود 70 سال پیش این برنامه اجرایی شده و 25 سال طول کشیده  که به نظام مراقبتی دقیقی  دست یابند.

وی همچنین گفت: یکی از راه حلهای آزموده شده  و مطمئن در نظام مراقبتی که حتی می توانیم در بعد هزینه برای خانواده هم صرفه جویی ایجاد کنیم نظام مراقبت و پیشگیری است که با اجرایی شدن طرح پزشکی خانواده می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

دکتر قاسم برجویی با بیان اینکه در طرح پزشکی خانواده، هر فرد دارای یک پرونده پزشکی می باشد ، تصریح کرد:در این طرح  دونفر به عنوان مراقب سلامت در کنار پزشک در پایگاه سلامت پزشکی به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می کنند و مراقبتهایی که برای هر فرد لازم است توسط پزشک و مراقبین سلامت در پرونده الکترونکی فرد ثبت می شود .

معاون بهداشتی داشنگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: ما از دستگاه های مرتبط و همچنین روسای ادارات و نهادهای دولتی انتظار داریم در اطلاع رسانی طرح پزشکی خانواده به مردم به ما کمک کنند تا بتوانیم دراستقرار نظام  مراقبت و سلامت  درجامعه قدم های موثری برداریم.

 دکتر برجویی فرد با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم در کنار مقوله سلامت، جمعیت می باشد گفت: اتفاقی که در بعد جمعیت از نظر نرخ باروری در ایران در حال رخ دادن می باشد این است که با این نرخ رشد باروری  براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در 80 سال دیگر جمعیت 85 میلیونی ایران به 31 میلیون نفر می رسد و این زنگ خطری که از هم اکنون ما باید برای ان چاره اندیشی کنیم.

 وی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: رهبر معظم انقلاب از سال 1390 این موضوع جمعیت  را به صورت مستمر گوشزد کرده است و بحث جمعیت یک بحث جدی در جامعه ما می باشد که در کنار تمام مشکلات معیشتی و اقتصادی باید در مورد آن فرهنگ سازی کنیم.

 دکتر برجویی فرد پنج عامل ؛ ازدواج دیر هنگام، فرزند آوری ، ناباروری ، سقط جنین و تجرد قطعی  از عوامل بسیار موثر بر جمعیت عنوان کرد و گفت: هر کدام از این عوامل به تنهایی می تواند در  ازیاد و کاهش جمعیت تاثیرگذار باشند و با راهکارهای اساسی باید برای تمامی این عوامل راه حل ارائه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین تصریح کرد: متاسفانه 5 استان برخوردار اقتصادی کمترین نرخ فرزند اوری

را ذاشته است و استانهایی که کم برخوردارتر بوده اند بیشترین فرزنداوری رخ داده و ما متوجه می شویم که باید  نگاه و دیدگاه فرهنگی به مقوله  فرزند آوری باید تغییر کند و هفته ملی جمعیت  بهترین فرصتی  است  که خطرات کاهش جمعیت و  همچنین آسیبهای تک فرزندی را  در مناسبتها و محافل مختلف به گوش مردم برسانیم  .

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share