امروز:
سه شنبه, 01 خرداد 1403
دسته: استانی
یکشنبه, 23 مهر 1402 19:26
   
    ایمیل
کد خبـر : 1056

سخن مردم: اسماعیل سجادی‌منش با اعلام این خبر گفت: دو اثر تاریخی و ارزشمند حماسه زنان لرده دشتستان و حماسه شهید رئیس علی دلواری مورد پذیرش شورای ثبت وزارت متبوع قرار گرفته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش سخن مردم: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر افزود: با تکمیل این دو پرونده در استان و ارسال به شورای ثبت وزارت متبوع با ارزیابی و پذیرش، به زودی لوح ثبتی این دو اثر به استان ابلاغ خواهد شد.

او ادامه داد: استان دارالحماسه بوشهر در طول تاریخ در حوزه مقاومت و استعمار ستیزی پیشقدم بوده و این دو اثر به همین موضوع برمیگردد که تلاش شد با ثبت آنها بخشی از رشادت‌های مردمان این خطه شهید پرور معرفی و ماندگار شود.

سجادی‌منش در پایان خاطرنشان کرد: بی‌تردید استان بوشهر در زمینه گردشگری مقاومت، ظرفیت بسیار بالایی دارد که ثبت این دو میراث ارزشمند ناملموس، می‌تواند هم به این حوزه کمک کند و هم رونق گردشگری را به دنبال داشته باشد.

نصرالله ابراهیمی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر تصمیم بر این شد با مستند نگاری و تشکیل پرونده این حماسه در میراث ناملموس کشور به ثبت برسد که الحمدالله با حمایت‌های صورت گرفته حماسه زنان لرده در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: از همه کسانی که با در اختیار قرار دادن مستندات این حماسه به اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر موجب ثبت حماسه زنان لرده در فهرست میراث ناملموس کشور شدن، تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه استان بوشهر از گذشته تا حال در حوزه مقاومت پیشرو بوده است اضافه کرد: یکی از مقاومت‌های استان بوشهر که در تاریخ ماندگار است ولی متأسفانه کمتر به نسل جوان منتقل شده بود، مبارزات زنان لرده در روستای گیسکان در کوه‌های لرده بوده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: روایت گری خوبی در خصوص حماسه زنان لرده صورت نگرفته بود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر افزود: حماسه مردمان جنوب در برابر استعمار پیر از جمله نبرد ریشهر حماسه شهید رئیس‌علی دلواری در حال تکمیل پرونده و مستند نگاری آن هستیم تا این حماسه‌ها نیز در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت برسد.

وی با بیان اینکه تاریخ بوشهر از لحاظ تمدنی و فرهنگی دارای قدمتی بسیار دیرینه دارد گفت: حدود ۶۰۰۰ سال از میلاد حضرت عیسی مسیح استقرارهای فرهنگی در شهر بوشهر داریم.

ابراهیمی با بیان اینکه چهار قرن مقاومت و مبارزه با استعمار از افتخارات تاریخ بوشهر است اظهار داشت: تاریخ مبارزه با استعمار و استعمارستیزی نیز داری پیشینه طولانی در بوشهر دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر افزود: انگلستان چهار بار بوشهر حمله کرد و در هر حمله، مقاومت‌های جانانه‌ای از سوی بوشهری صورت گرفت.

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share