امروز:
پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403
دسته: یاداشت
سه شنبه, 30 خرداد 1402 14:01
   
    ایمیل
کد خبـر : 588

 سخن مردم:حبیب قاسمی در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.


به گزارش  سخن مردم:=یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.
مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن
حجاب، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است.حجاب،به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است.بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن،حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند؛تا حجاب اسلامی محقق شود.گاهی، ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشد که در این صورت،‌نمی‌توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‌تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‌کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.
«جلابیب» جمع جلباب، به معنای مقنعه‌ای است که سر و گردن را می پوشاند.و یا پارچه‌ی بلندی است که تمام بدن و سر و گردن را می‌پوشاند. مرحوم امین الاسلام طبرسی، در «مجمع البیان»، در ذیل آیه می‌نویسد، «جلباب» عبارت از روسری بلند است که هنگام خروج از خانه، زنان به وسیله ی آن، سر وصورت خود را می‌پوشانند  مقصود این است که با روپوشی که زن بر تن می‌کند، محل گریبان و گردن را بپوشاند.با توجه به معانی جلباب و از جمله، این معنی که پارچه‌ی بلندی برای پوشیدن تمام بدن و سر و گردن است، در معنای امروزی،می‌توان پوشش «چادر» را با «جلباب» همانند و مشابه در نظر گرفت و از آن جا که در این آیه، به طور مشخص به استفاده‌ی زنان و دختران از جلباب اشاره شده است، می‌توان، نتیجه گرفت که طبق فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب، چادر به عنوان یک حجاب برتر مطرح شده است.
حجاب در شعر شاعران
شعرا نیز در کنار مضامینی از خدا، عشق و زیبایی به بیان متن درمورد حجاب در اشعار خود پرداخته اند. دیدگاه دو شاعر ژرف اندیش ایرانی، مولانا و نظامی، نیز درباره حجاب بسیار جالب و شنیدنی است. نمونه هایی از متن کوتاه ادبی در مورد حجاب در اشعار این شاعران یافت می شود.دیدگاه مولانا، زیباترین متن کوتاه در مورد حجاب
مولانا در یکی از اشعار خود ابتدا به تسلط معنوی زن بر مرد این گونه اشاره می کند:“زين للناس حق آراسته است   زانچه حق آراست چون دانند جَست”
“چون پی يسكن اليهاش آفريد   كی تواند آدم از حوا بريد”
“رستم زال ار بود، وز حمزه بيش   هست در فرمان اسير زال خويش”
“آنكه عالم مست گفتارش بدی   کلمينی يا حميرا می ‏زدی”
در مرحله بعد تاثیر انواع حیا و حجاب در افزایش محبوبیت و قدرت زن و افروختن آتش عشق بیان می دارد و در تمثیلی زیبا مردان را با آب و زنان را به آتش تشبیه می کند. اگر حجاب از میان آب و آتش برداشته شود، آب بر آتش غلبه کرده و آن را خاموش می کند. اما با وجود پرده و حجاب، آب از گرمای آتش بیشتر به جوش می آید.
آب غالب شد بر آتش از لهيب   زآتش او جوشد چو باشد در “حجيب “
چونكه ديگی حايل آمد آن دو را   نيست كرد آن آب را كردش هوا

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share