امروز:
پنج شنبه, 09 فروردين 1403
دسته: یاداشت
شنبه, 17 دی 1401 08:00
   
    ایمیل
کد خبـر : 18

سخن مردم: رسانه های محلی در اطلاع رسانی نقش مهمی دارند و بستر ساز توسعه به شمار می روند.

به گزارش سخن مردم: یاداشت- حبیب قاسمی: امروزه با ورود جهان به عرصه دیجیتال با اشکال گوناگون آن اعم از وب، فضای مجازی و اپلیکیشن های مختلف بدون این ابزار و بدون توجه به نقش رسانه های محلی نمی توان به اهداف توسعه پایدار رسید. همچنین در وضعیت کنونی بدون توجه به رسانه های محلی این خطر گسترده برای جوامع وجود دارد که با بزرگ شدن و تبدیل رسانه های کلان به کارتل های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رشد محلات کوچک و افراد خرد جامعه تحت تاثیر قرار گرفته و فاصله طبقاتی جوامع افزایش یابد.
افزایش فاصله طبقاتی جوامع بزرگترین خطری است که جوامع و پایداری جوامع را تهدید می کند. این مشکل در همین امروز نیز به وضوح قابل مشاهده است. با ورود اپلیکیشن های تاکسی سرویس های اینترنتی بسیاری از تاکسی سرویس ها در محلات یا از بین رفته یا با بحران های اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

حتی بسیاری از افراد میانسالی که نتوانستند با این اپلیکیشن ها خود را وفق دهند از صحنه شغل خود حذف شده و مجبور به تغییر شغل شدند. با ورود فروشگاه های اینترنتی نیز بسیاری از کسب و کارهای خرد به خصوص در محلات کوچک به بحران خورده و بسیاری از این اعضای جامعه شغل خود را از دست دادند.
از طرفی دیگر کارتل های خبری نیز همین رفتار را با محلات خرد داشتند، این کارتل های خبری با نادیده انگاشتن اخبار محلات خرد کنشگران محلات را از صحنه رسانه ای و خبری محو کرده و به جز مواردی برای پیشبرد اهداف خود هیچ ارجاع خبری را به این کنشگران نداشتند.

این نوع از کنشگران نیز همانند همان مشاغل خرد محلات به دلیل نداشتن رسانه و عدم توجه مسئولین به نیازها و اهداف آنها از صحنه اجتماعی و فرهنگی حذف شدند.
به همین دلایل و به دلایل متعدد دیگر که در نوشته های دیگری به آن ها خواهیم پرداخت، عدم وجود رسانه های محلی با ایجاد شکاف طبقاتی در عرصه اقتصادی و اجتماعی و حذف کنشگران اقتصادی و اجتماعی محلات، جوامع امروزی را با بحران های متعددی مواجه کرده اند و این بحران ها هر لحظه خطر اضمحلال اجتماعی را بیشتر می کند.

از این رو است که ما می بایست برای رفع این معظلات بزرگ با ایجاد رسانه های اجتماعی به کنشگران اقتصادی و اجتماعی محلات خرد فرصتی داده تا آن ها نیز راهی را برای دستیابی به اهداف خود داشته باشند.
بنابراین با فعالیت رسانه های مجازی نقش رسانه های محلی مهم تر از گذشته شده به صورتی که این رسانه ها به خوبی می توانند در جامعه تاثیر گذار باشند و به رسالت مهم خود عمل نمایند و کسانی که رسانه های محلی را بی تاثیر در نظر دارند از ماهیت و رسالت مهم این رسانه ها بی خبرند در طول سه دهه گذشته بسیار روشن است که نشریات محلی چه خدمات بزرگ رسانه ای را به جامعه و مخاطبان خود انجام داده اند در استان ولایت مدار و فرهنگ دوست بوشهر رسانه های محلی نقش ممتازی داشته و دارند و این رسانه ها با کوله باری از تجربه در مسیر خدمت رسانی صادقانه به پیش می روند به صورتی که هر کدام از این رسانه ها خود به تنهایی می تواند راهنمای خوبی برای خبرنگاران تازه کار باشند و مسیر واقعی و رسالت مهم رسانه ای را به آنان نشان دهند به صورتی که موفقیت رسانه ای را به دنبال داشته باشد.

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share