سخن مردم: ابوالفضل قاسمی | مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در نشست با مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی، با تأکید بر حمایت جدی این اداره از فعالیت قانونی و مؤثر مدارس غیردولتی، خواستار پایان دادن به برخوردهای دوگانه نظارتی شد.
به گزارش سخن مردم: سلیمان حیاتی اصل، در این نشست که با حضور مسئولان استانی و جمعی از مدیران مدارس غیردولتی برگزار شد، با اشاره به دغدغههای مکرر مدیران این مدارس گفت: ما بارها در جلسات استانی و کشوری اعلام کردهایم قانون برای همه یکسان است و نمیپذیریم که در استان بوشهر تفسیری سختگیرانهتر اجرا شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس غیردولتی در دشتستان از کیفیت آموزشی خوبی برخوردارند، افزود: ما بهجای فشار و محدودیت، باید زمینه را برای رشد این مدارس فراهم کنیم؛ چون آنها کمک کار نظام تعلیم و تربیت هستند.
پیگیری جدی مشکلات از سطوح ملی
مدیر آموزش و پرورش دشتستان با اشاره به برخی برخوردهای ناعادلانه و حتی پروندهسازی برای مؤسسات آموزشی گفت: ما بارها گفتهایم که رفتار ناعادلانه با مدارس غیردولتی را تحمل نمیکنیم. مدرسهای که بهخاطر کیفیت بالا مورد استقبال قرار میگیرد، نباید با محدودیتها مواجه شود.
چالش ظرفیت، شهریه و نیروی انسانی
حیاتی اصل همچنین یکی از مهمترین مشکلات سال گذشته را مسئله ثبتنام و ظرفیت مدارس دانست و گفت: در برخی موارد، مدارس مجبور به ثبتنام بیش از ظرفیت رسمی شدند، ولی ما تلاش کردیم از خروج اجباری دانشآموزان جلوگیری کنیم.
سلیمانی حیاتی اصل، با اشاره به حذف سامانه مشارکت در سال گذشته افزود: برای سال جدید، قراردادهای شهریه و خدمات باید بهصورت الکترونیکی و قانونی ثبت شود تا اختلافی میان مدارس و اولیا بهوجود نیاید.
وی همچنین از کمبود شدید نیروی انسانی بهعنوان یک بحران جدی در سال گذشته یاد کرد و گفت: موج بازنشستگیها و عدم جذب بهموقع نیرو، کلاسها را دچار مشکل کرد. لازم است مسئولان برای سال تحصیلی آینده چارهاندیشی کنند.
عملکرد بهتر، امتیاز بیشتر
مدیر آموزش و پرورش دشتستان از برنامهریزی برای شناسایی مدارس موفق خبر داد و گفت: مدارسی که عملکرد آموزشی و تربیتی مطلوبتری دارند، باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند. ما در ارزیابیهای کیفی، این موضوع را لحاظ خواهیم کرد.
او در پایان با اشاره به ثبتنام زودهنگام برخی مدارس مانند پارسه، شیخ همت، و شیخ رستمی اظهار داشت: هدف ما این است که مهر ۱۴۰۴ را بدون آشفتگی و با آمادگی کامل آغاز کنیم. مدارس باید از همین حالا، ساختار، کادر، و برنامههای خود را تنظیم کنند.