امروز:
شنبه, 06 مرداد 1403
دسته: مشروح اخبار
دوشنبه, 21 خرداد 1403 09:00
   
    ایمیل
کد خبـر : 1785

سخن مردم: همایش مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) شهرستان دشتستان در مسجد فردوس برازجان برگزار شد.

به گزارش سخن مردم: این همایش یکشنبه ۲۰ خردادماه باحضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) به همت هیات متوسلین باب الحوائج(ع)، کانون مداحان اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دشتستان برگزار گردید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه اوج عزاداری سنتی در استان بوشهر اندیشه‌پردازی است گفت: هیأت‌ها در تربیت نسل آینده‌ساز نقش مهم و بزرگی را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام محمد قادری یکشنبه‌شب در همایش مداحان سنتی دشتستان اظهار کرد: یکی از دارایی‌های زیست‌بوم آئینی استان بوشهر، داشتن عزاداری سنتی است. وی اضافه کرد: یکی از زمینه‌های رشد، هیأت است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را به عنوان یکی از پایگاه‌های جهاد تبیین عنوان کردند و در واقع هیأت‌ها در تربیت نسل آینده‌ساز نقش مهم و بزرگی را بر عهده دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه حرکت و مسیر ستایشگران به سمت حماسه‌سازی و آینده‌سازی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دشمنان دنبال ایجاد گسست در جامعه و افزایش عناصر منفعل است، تلاش جامعه ستایشگری و شاعران و مداحان برای مقابله با این اهداف دشمن بسیار مهم است.

وی بوشهر را پایتخت مقاومت و دارای سابقه ۵۰۰ ساله در عرصه مقاومت دانست و تصریح کرد: یکی از نقاطی که این مقاومت پردازش و تقویت شد، همین هیأت‌های عزاداری آئینی بود.

حجت‌الاسلام قادری تصریح کرد: اوج عزاداری بوشهر اندیشه‌پردازی است و شاعران و مداحان و ذاکران در اوج عزاداری که نوحه واحد است، عنصر محبت اهل بیت را ارائه می‌کنند تا به جان مخاطب بنشیند.

وی با اشاره به اینکه در مراسم عزاداری استان بوشهر به ملودی‌های جدید نیاز داریم تاکید کرد: ملودی‌های جدید به معنای آن نیست که اصالت‌ها را فراموش کنیم بلکه با پایبندی به اصالت‌ها باید ملودی‌های جدید ساخته شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر افزود: باید از ظرفیت‌ها و دارایی‌های معنوی استان استفاده کنیم و مردم را در کارزارهای تمدنی به میدان بیاوریم و در درگیری جریان حق و باطل دقیق راهبری و هدایت و عمل کنیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دشتستان گفت: مداحان و ذاکران اهل بیت افرادی هستند که زمان، زبان، وقت، انرژی و توان خود را برای خدمت به اهل بیت می‌گذارند.

حجت‌الاسلام احمد وحیدی اضافه کرد: دشتستان دارای سابقه بسیار خوبی در عرصه عزاداری و برگزاری مراسم آئینی است و هیأت‌های مذهبی و مداحان و پیرغلامان این شهرستان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به این قشر شود.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو بیان کرد: انتظار می‌رود در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بار دیگر شاهد خلق حماسه‌ای از سوی مردم باشیم.

حجت الاسلام قادری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، حاج مصطفی گراشی از مداحان و پیرغلامان استان بوشهر، استاد حسین دارند و استاد محمود موجی از شاعران و پژوهشگران استان از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

حسین دارند شاعر و پژوهشگر سنتی و آئینی استان بوشهر گفت: در نوحه‌های استان بوشهر گاهاً مطالبی عنوان می‌شود که با تاریخ عاشورا منطبق نیست؛ این در حالی است که این نوحه‌ها دارای آهنگی مناسب بوده و بسیار عالی هم اجرا شده‌اند.

وی با بیان اینکه نباید از اشعار سست در مداحی‌ها و مراسم عزاداری استفاده شود اضافه کرد: اگر شعری به درد نمی‌خرد و یا با واقعیت‌ها سازگار نبود باید آن را کنار بگذاریم و از دست‌کاری پرهیز کنیم.

شاعر و پژوهشگر سنتی و آئینی استان بوشهر با بیان اینکه برخی از متون تعزیه دارای ایراد و اشکال است تصریح کرد: تغییر دادن حتی یک کلمه از متن‌ها نیز جایز نیست.

وی با بیان اینکه باید قالب‌های شعری را به درستی انتخاب کنیم خاطرنشان کرد: آهنگ‌های تکراری نیز باید تغییر کند و صحبت‌های نو و تازه انجام شود.

دارند با بیان اینکه مداحان و ذاکران اهل بیت باید با تاریخ کربلا و مقتل‌ها آشنا شوند تصریح کرد: ضرورت زمان این است که مداحان ما از این مسائل اطلاع کامل داشته باشند.

وی با اشاره به وجود منابع و کتاب‌های متعدد و متنوع با موضوع عاشورا و تاریخ کربلا ادامه داد: مداحان باید با مطالعه اطلاعات خود را افزایش دهند.

محمود موجی شاعر و پژوهشگر سنتی و آئینی استان بوشهر اظهار کرد: یکی از نیازهای اساسی جامعه مداحان استان بوشهر آموزش است که باید مداحان نوپا و سابقه‌دار این آموزش‌ها را ببینند.

وی با تاکید بر برگزاری دوره‌ها، کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف بیان کرد: نیاز است کسی که پرچمدار یک امر فرهنگی است مسلح شود و تاریخ اسلام و کربلا و عاشورا را به خوبی بشناسد.

شاعر و پژوهشگر آئینی استان بوشهر پاسخگویی به سوالات و شبهات را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: امروز تمام جبهه باطل در شبکه شیطانی منسجم در مقابل نور مبارزه می‌کند و در این شرایط باید دانش خود را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: چیزی که مداحان به مردم ارائه می‌کنند، شعر است و باید با شعر به خوبی آشنا باشند و با آرایه‌های ادبی، ساختمان شعر، موسیقی و… آشنا شوند.

موجی ترویج اخلاق را یکی دیگر از ضروریات عنوان کرد و ادامه داد: محرم و صفر زمان معرفی شاعر و مداح نیست بلکه زمان معرفی امام حسین است و همه هدف و برنامه ما باید در همین مسیر باشد.

مصطفی گراشی شاعر و پژوهشگر سنتی و آئینی استان بوشهر اظهار کرد: همه ما فقر بضاعت علمی داریم و باید خودمان را تقویت کنیم و این موضوع نیازمند مطالعه و تلاش بیشتر است.

وی با بیان اینکه همه ما باید در مسیر حسینی حرکت کنیم خاطرنشان کرد: باید سنت حسنه و بسیار زیبایی را به از گذشتگان به ما رسیده حفظ کرده و به نسل آینده منتقل کنیم و به آیندگان بسپاریم.

مداح و پیرغلام بوشهری با بیان اینکه باید بازخورد و ماندگاری اشعار و آهنگ‌های عزاداری را باید مورد بررسی قرار دهیم، تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای انتقال فرهنگ حسینی استفاده کنیم.

وی با اشاره به در پیش بودن ماه عزاداری حسینی ادامه داد: مداحانی که قرار است وارد این مسیر شوند باید در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند.

اجرای نوحه پامنبری، شعرخوانی، چاووشی خوانی، مصیبت‌خوانی و… از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share