دوشنبه, 01 مرداد 1397 - Monday, 23 July 2018

به گزارش سخن مردم"امروزه، فشارخون بالا یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی و رو به گسترش در سطح دنیا می باشد. بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به فشارخون هستند و 4 میلیون نفر در سال درنتیجه فشارخون بالا فوت می کنند.

dmmg_untitled-1.jpg

تعریف : فشارخون بالا در نتیجه افزایش فشار بیش از حد طبیعی جریان خون بر دیواره رگها ایجاد می شود.
طبقه بندی فشارخون: 1-فشارخون سیستول یا حداکثر(ماکزیمم): در زمانی که قلب منقبض می شود، خون وارد رگ ها می شود و فشارخون به حداکثر مقدار خود می رسد که به آن فشارخون سیستول می گویند.
2-فشارخون دیاستول یا حداقل (مینیمم): در زمان استراحت قلب که خون وارد رگها نمی شود در نتیجه فشارخون یافته و به حداقل مقدار خود می رسد ، که به آن فشارخون دیاستول می گویند.

جدول طبقه بندی فشارخون

yp7p_331.jpg

 


فشارخون بالا علیرغم آنکه به آسانی تشخیص داده می شود غالبا بی علامت و بسیار شایع است. بهترین راه شناسایی آن اندازه گیری فشارخون توسط دستگاه فشارسنج است.
عوارض شایع فشارخون بالا: فشارخون بالا عامل مهم نارسائی های قلبی (سکته قلبی) و سکته مغزی می باشد. بعلاوه فشارخون باعث آسیب به کلیه (نارسایی کلیه) و چشم ها می گردد.
در صورتی که فشارخون بالا کنترل نشود منجر به عوارض مرگباری می شود. معمولا مبتلایان به فشارخون بالا زودتر فوت می کنند و شایعترین علت مرگ در آنها بیماری های قلبی است.
چه عواملی باعث به وجود آمدن فشارخون می شوند ؟ *سیگار کشیدن *داشتن اضافه وزن *نداشتن فعالیت فیزیکی *رژیم غذایی پرنمک *مصرف مشروبات الکلی *استرس و اضطراب *سن بالا  *سابقه خانوادگی فشارخون بالا  *عوامل ژنتیکی *بیماری کلیوی مزمن   *اختلالات غدد فوق کلیوی و تیروئید
در افراد فشارخونی که دخانیات مصرف می کنند بروز سکته قلبی و بیماری کرونر قلب دو تا سه برابر نسبت به افراد سالم بیشتر است.
علائم بیماری فشارخون : *سردرد  *سرگیجه  *درد قفسه سینه *تنگی نفس  *خواب آلودگی  *ضربان قلب نامنظم  *خونریزی از بینی  *وجود خون در ادرار  *مشکلات بینایی
روش های پیشگیری از فشارخون : *وزنتان را کنترل کنید:هرچه وزن افزایش یابد فشارخون هم افزایش        می یابد. بعلاوه کاهش وزن باعث افزایش تاثیر داروهای فشارخون می شود.
*مرتب ورزش کنید: ورزش می تواند فشارخون شما را به سطح کم خطرتری برساند. فعالیت فیزیکی مرتب یعنی حداقل 20-30 دقیقه فعالیت در روز می تواند فشارخون شما را متعادل تر کند.
«مطمئن باشید با ورزش کردن، ساده ترین، راحت ترین، ارزان ترین و کم عارضه ترین راه برای تامین سلامتی خود را انتخاب نموده اید.»
*رژیم غذایی مناسب داشته باشید: مصرف غذاهای شور مثل سوسیس و کالباس، چیپس، پفک ،خیارشور، ماهی های شور و دودی، ترشی، آجیل شور و نظایر آن را کاهش دهید. از میوه ها،سبزی ها، حبوبات و غلات به میزان کافی در طول روز استفاده کنید. از مواد غذایی دارای چربی بالا مثل گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، روغن های جامد، کره و... کمتر استفاده کنید.
*از مصرف دخانیات پرهیز کنید: سیگار با انقباض رگها باعث افزایش فشارخون می شود حدود 20 دقیقه بعد از ترک آخرین سیگار، فشارخون، ضربان قلب و درجه حرارت بدن به سطح طبیعی بازمی گردد.
*استرس را کم کنید : اضطراب و استرس می تواند فشارخون را موقتا افزایش دهد. از عواملی که باعث ایجاد استرس در شما می شود خودداری کنید.

نظر شما؟  
+ 0
مخالفم + 0

نوشتن دیدگاه

محل تبلیغات شما