یکشنبه, 19 مرداد 1399 - Sunday, 09 August 2020

سخن مردم"در راستای برنامه های پیش بینی شده نیمه دوم سال جاری تعداد ۹ نفر از همنوردان باشگاه تاپ برازجان مورخ هفدهم آبانماه 1398برنامه پیمایش و صعود یک روزه مسیر کوه قلعه واقع در منطقه باغ تاج کوههای گیسکان دشتستان را در دستور کار گذاشته و با موفقیت به اتمام رساندند .

گزارش : نصرت سلیمی

به گزارش سخن مردم"طبق هماهنگی های از قبل تعیین شده ، بامداد جمعه هفدهم آبانماه همنوردان ضمن تجمع  درب بیمارستان هفده شهریور برازجان ساعت ۵:۴۰حرکت خود را با یک دستگاه مینی بوس آغاز کرده و با پشت سر گذاشتن روستاهای بُنداروز و نی نیزک و سپری کردن گردنه پر پیچ خم بِهمِرد، مینی بوس ساعت ۶:۱۵ دقیقه بامداد در کنار تابلویی از باشگاه سهند برازجان که راهنما وتعیین کننده مسیر کوهنوردان بسمت کوه قلعه می باشد توقف نمود و دوستان همنورد پیاده شدند و ضمن خداحافظی با راننده و تعیین زمان برگشت ، کوله های خود را مرتب و آماده پیمایش مسیر گردیدند.

111214

نا گفته نماند جهت رسیدن به منطقه کوه قلعه می توان از مسیر بام بلند و درّه هِشرو ( هشت رود ) و راه پلکانی بَرد قدیم و آسیاب کهنه نیز استفاده کرد .
بچه ها به دستور و راهنمایی سرپرست برنامه کوهپیمایی خود را آغاز کرده و پس از پیمودن مسیری نه چندان زیاد وارد تَنگ داربست شده و با حرکت مناسب سراشیبی تنگ پشت سرگذاشته شد .

لحظات زیبای صبحگاهی سپری  می شد و گروه همچنان قدم بر می داشت تااینکه به باغ و چشمه خیدر ( خدر ) که ابتدای ورود به تنگ شیخ عبدلی می بود  رسیدیم در این محل به استراحت و صرف صبحانه پرداختیم . پس از اتمام وقت معین شده ساعت ۸:۳۰ به فرمان سرپرست ادامه طریق داده شد . پس از عبور از تنگ شیخ عبدلی و محلی که حتما باید با استفاده از طناب عبور کرد و به آبشار مسیر معروف هست و دارای هیجان خاصی می باشد به شیب تند مسیر رسیدیم ، اینجا بود که استراحت کوتاهی کردیم و لبی تازه از آب نمودیم و آماده حرکت به سوی قله شدیم.با توانایی لازم که بچه ها همگی بهرمند بودند این شیب هم پشت سر گذاشته شد و در ساعت  ۱۰:۳۰ به سطح صاف کنار آب انبار در دامنه کوه قلعه رسیدیم . پس از استراحت کوتاه چند نفر از همنوردان جهت بازدید از چاه آب قلعه بدانسو رفته و برگشته و با صرف ناهار ساعت ۱۳:۴۵ مسیر برگشت را پیش گرفته ودر ساعت ۵بعد از ظهر در وقت مقرر کنار مینی بوس بودیم و ساعتی بعد به برازجان بازگشتیم  و بدینگونه یکی دیگر از برنامه های کوهنوردی باشگاه تاپ در یک روز خوب همراه با هوایی ابری و بارانی و دلچسب اجرا و به پایان رسید .

161718

پوشش های گیاهی مختلف چون بادام کوهی،کُل خُنگ،بنه،کنار و پرندگانی همچون کبک ، تیهو،سار،کبوتر چاهی و باغی و بلبل خرما ، خرگوش ، روباه ، جوجه تیغی و خارپشت و ...از گونه های گیاهی و جانوری منطقه می باشد .

خرابه های کوه قلعه در مشرق برازجان  به جا مانده از یک قلعه بسیار قدیمی که از سنگ و گچ ساخته شده است . این قلعه بر فراز کوهی بر لب پرتگاهی مخوف بنا گردیده و بنا به اظهار معمرین و سالخوردگان متعلق به دوره ( گَبر ) می باشد که به معنی کافر ، مُلحد ، زرتشتی می باشد. از مشاهدات عینی و مطالعه سبک بنا و همچنین نوع مصالح آن می توان گفت که این قلعه از قلاع دوره قبل از اسلام می باشد . بر اساس داستانی از سالخوردگان نام امیر حاکم در قلعه را ( بُراز ) خوانده اند و نام برازجان برگرفته از نام این سردار و یا امیر می باشد و بعضی دیگر او را شاه مسغون نامیده اند. ( منبع ، دشتستان در گذر زمان از استاد فخرایی ) .