شنبه, 16 اسفند 1399 - Saturday, 06 March 2021

سخن مردم" پزشک متخصص ارتوپد مرکز تخصصی 17 شهریور برازجان در گفتگوی با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان 4 برابر مردان می باشد.

sokhanemardom 1551

به گزارش سخن مردم" دکتر عادل هژبریان افزود: پوكي استخوان يا استئوپروز بيماري است كه در اثر تخريب بافت استخوان و كاهش توده استخواني بوجود مي‌آيد و به عنوان يكي از شايعترين علل شكستگي استخوان در سنين بالا مطرح مي‌باشدکه اشخاص زيادي بخصوص خانم‌ها از آن رنج مي‌برند.

هژبریان اظهار کرد: هنگامي كه پوكي استخوان رخ مي‌دهد فضاي بين اين تيغه ها بزرگتر شده و استخوان تو خالي مي‌شود و بدين ترتيب استخوان‌ها نازك و شكننده شده، با كوچكترين ضربه و يا حتي خود بخود مي‌شكنند.

از هر 3 زن و 5 مرد بالای پنجاه سال، یک نفر در جهان شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

دکتر هژبریان بیان کرد: پوكي استخوان "بيماري خاموش" نيز ناميده مي‌شود، زيرا در مراحل اوليه، علامتي ندارد و همين امر تشخيص را با مشكل مواجه مي‌كند، به همین دلیل افراد زمانی متوجه این مشکل می شوند که دچار عوارض می شوند.

وی همچنین گفت: اگر با كمترين ضربه به استخوان‌ها، بويژه در نواحي كمر، لگن و مچ دست ، دچار شکستگی می شوید به پوکی استخوان شک کنید.

پزشک متخصص ارتوپد مرکز تخصصی 17 شهریور برازجان تصریح کرد: با افزايش سن، احتمال بروز پوكي استخوان بيشتر مي‌شود و شيوع پوكي استخوان در زنان بيشتر از مردان بوده و شكستگي ناشي از آن نيز در زنان تقريباً 4 برابر مردان مي باشد.

دکتر هژبریان تاکید کرد: زناني كه قبل از سن 45 سالگي يائسه مي‌شوند يا كساني كه تخمدانهايشان با جراحي برداشته مي‌شود بيشتر در معرض پوكي استخوان قرار دارند وهمچنین استخوان بندي ظريف و كوچك، داشتن قد كوتاه و يا لاغر بودن، فرد را مستعد پوكي استخوان مي‌سازد.

وی خاطر نشان کرد: خبر خوب اینکه پوکی استخوان با اقداماتی ساده قابل کنترل و پیشگیری است و با کنترل وزن خود در محدوده طبیعی، تحرک و فعالیت بدنی، عدم مصرف دخانیات، مصرف کافی مواد عذایی دارای کلسیم و مصرف منظم ویتامین دی می توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد.

دکتر عادل هژبریان در خصوص پیشگیری از پوکی استخوان گفت:   داشتن يك رژيم غذائي متعادل از ابتداي دوران كودكي مي‌تواند تأثير بسيار زيادي در تشكيل توده استخواني داشته باشد، اگر ذخيره كلسيم در بدن كافي نباشد و در دوران بارداري و شيردهي زنان به اندازه كافي از شير و لبنيات استفاده ننمايند در آينده احتمال ابتلاء به پوكي استخوان زياد مي‌باشد.

دکتر هژبریان توصیه کرد: اگر قادر به انجام انواع ورزش‌ها نیستید، حداقل سه بار در هفته به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه پیاده روی کنید ،چونکه پیاده روی بهترین جایگزین برای انواع ورزش‌ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان است.

نظر شما؟  
+ 0
مخالفم + 0

نوشتن دیدگاه