سخن مردم"اهمیت روابط عمومی ازنگاه فرخ قاسمیان تنها بانوی دارای مدرک دکتری مدیریت روابطعمومی و ارتباطات بینالملل دراستان بوشهر
به گزارش سخن مردم"امروزه در عصر حاضر، ارتباطات اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرات می توان گفت :یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است.
اینک با حساسیت بجا و درست مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه ویژه روابط عمومی در سازمان ها و وزارتخانه های دولتی و با در نظر گرفتن آنچه بیان شد، شاید بیشتر بتوان به اهمیت علوم ارتباطات و نیز نقش روابط عمومی ها، به عنوان مجری اصلی آن در جوامع، دست یافت.
امروز عصر اطلاع رسانی است و رابطه ای معنادار میان قدرت اطلاع رسانی حكومت ها با جایگاه آنها در جهان وجود دارد. درواقع امروز نمی توان كشور قدرتمندی را دید كه از نظر ارتباطات ضعیف باشد. حكومت در چنین جهانی بدون بهره مندی از روابط عمومی ممكن نیست و هر حكومتی باید در كنار برنامه های خود، نگاهی نیز به روابط عمومی داشته باشد و درواقع امروز اگر جنگی باشد، در درجه اول جنگ ارتباطات است.
روابط عمومی یعنی هنر مردم داری
روابط عمومیها سربازان همیشه در سنگرهستند اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دوران کنونی که اطلاعرسانی در تمام عرصهها پیشتاز شده، بیشتر از گذشته افزایش یافته به گونهای که موفقیت سازمانها، ادارات و نهادها و دوامشان در عرصهها و فعالیتهای تخصصی مختلف به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است.روابط عمومیها در عرصههای فرهنگی راه دشوار تری را در پیش دارند، زیرا در موضوع فرهنگ سازی یک برنامه فرهنگی کار دشوارتر است، کالایی وجود ندارد که درباره آن محتوای تبلیغاتی تولید کرد، و در کار فرهنگی تولیدات باید بر اساس خلعهایی که در توسعه فرهنگی وجود دارد باشد.
در این روزها که سایه منحوص ویروس کرونا ایران و جهان را در برگرفت در تمام سازمانها و نهادها روابط عمومیها سربازان سنگر دار و همیشه در صحنه بودند و هستنداطلاعات ارتباطی سازمان را برای مخاطبان پایش و آماده کردند
بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر است، در اینجا نیز علم روابط عمومی به عنوان هنر هشتم جلوه گر است و باید با تفکر تعمل و دقت بر افکار عمومی اثر بگذارد به نحوی که نقد غیر کارآمدی بر عملکرد روابط عمومی هم نباشدشغل روابط عمومی در هر جایگاهی چه شرکت ها، سازمان ها، ادارات، موسسات و نهادها یک شغل فرهنگی است، و برای فرهنگ سازی تلاش می کنند روابط عمومیها از سایر مشاغل نیز نقد پذیرتر هستند و نقد را یکی از ابزارهای پیشرفت میدانند نوع کار روابطعمومی و مسئولیتهایی که برعهده این بخش قرار داده شده سبب شد ه است تا حرفه روابط عمومی یکی از شغلهای پراسترس در جهان شناخته شود زیرا یک روابط عمومی باید در کنترل آسیبهای اجتماعی مسلط باشد و راه آن را پیدا کند و بنابراین نیازمند توانایی تفکر و عمل سریع در یک شرایط پراسترس و تنش زا هستند.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می فرماید: روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی یک نهاد از یک سو و از سوی دیگر منعکسکننده چگونگی مسائلی است که در آن نهاد میگذرد. روابط عمومیها بهطور هنرمندانه اطلاعرسانی کنند تا مردم با جان و دل بپذیرند.
مقام معظم رهبری اهمیت ویژهای از کار و جایگاه روابط عمومی بیان کردند که اول الگو بودن روابط عمومی و بعد روشنگری که تمام فعالیتها توسط هنر روابط است.
عمومی برای افکار عموم معرفی و شفاف سازی میشود و دراینجا از همه مهمتر به هنر روابط عمومیها اشاره دارد که جایگاه روابط عمومی یک جایگاه هنرمندانه است و این هنر یک فرد است که بتواند از ابزارهایی که در اختیار دارد افکار عمومی را مجذوب یک سازمان و فعالیتهای آن کند
پیچیدگی ارتباطات در بسیاری از زمینهها و دربرگیری وسیع فعالیتهای آن به ویژه در بخش فرهنگ و فرهنگ سازی و رشد روزافزون وسایل ارتباط جمعی که جهان را از لحاظ ارتباطی به یک دهکده کوچک تبدیل کرده است، ما را با اخبار و اطلاعات بهروز آشنا و مأنوس کرده و هنر روابط عمومی را در جایگاه مدیریتی و مشورتی بعنوان عنصری تاثیرگذار در جایگاه ویژه معرفی میکنددر هیچ زمانی هیچکس نمیتواند منکر نقش بیبدیل و تأثیرگذار روابط عمومی در سطح سازمانها و نهادها و جامعه باشد.


دیدگاهها